Entrada 2: Esports col·lectius alternatius

A partir de la pràctica vivenciada aquesta vesprada en el gimnàs (esports col·lectius alternatius) reflexiona sobre aquest contingut:

  • Què et pareixen els esports alternatius: són més o menys didàctics que els esports tradicionals?

Els esports alternatius em pareixen igual de vàlids que els esports tradicionals. El fet d’introduir esports nous evita que el alumnat tinga estereotips o prejudicis abans de treballar-lo. Els esports alternatius que vàrem treballar eren didàctics, per exemple el Datchball és molt coeducatiu ja es necessita la participació mixta dels equips, els alumnes gaudeixen jugant, s’esforcen i es motiven per a superar-se en cada jugada.

Crec que introduir el Datchball en les aules es una bona opció ja que els alumnes mostren molt entusiasme i com a mestre pot ser una experiència gratificant.

L’altre esport que vàrem practicar a classe va ser el colpbol, un esport diferent que tampoc es habitual per als alumnes, mitjançant aquest esport es treballen diferents habilitats motrius a més de la cooperació la integració i la coeducació.

Considere que els esports alternatius son un gran recurs per a implantar en l’escola ja que amb ells es treballa la cooperació, la integració de tot l’alumnat i la coeducació. El fet de que siguen alternatius permeten al mestre innovar i donar-li al alumnat un nou recurs més atractiu i diferent al que estan acostumats.

  • Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaria justificada la seua aplicació? Raona la teua resposta.

Els esports alternatius es situen al bloc 5: Jocs i activitats esportives, concretament al curs 4º de primària. Però podria treballar-se fins a 6º pels beneficis que aporten als alumnes.

El contingut on apareixen els esports alternatius es el següent:

Participación en juegos de iniciación deportiva o predeportivos (p. ej. softbol, balón prisionero, los diez pases, a primera base, las 4 esquinas o floorball), alternativos (p.ej. balonkorf o korfball, dodgeball, kinball,lacrosse, ultimate o xecball)

  •    Què t’han paregut les adaptacions dels esports vivenciats avui als protocols de la COVID-19? Quina altra adaptació posaries?

Els esports que realitzarem a classe complien els protocols del COVID-19 ja que no era necessari un contacte directe entre els jugadors, a més, el fet de que tots portarem mascareta feia que les activitats moren molt més segures. L’única cosa que potser no estiguera dins de la seguretat contra el COVID-19 es que tocàvem tots les pilotes però amb els esports que vàrem fer es impossible que únicament toque la pilota una persona ja que el tocar-la per tots està dins de la dinàmica del joc.

Per exemple una adaptació podria haver sigut avisar prèviament al alumnat de que jugaríem al Colpbol i que dividiríem el grup en dos. En l’avís indicaríem que la mitat de la classe hauria de portar una samarreta per exemple blanca i l’altra mitat negra. Amb aquesta acció evitaríem que tingueren que ficar-se els petos de l’escola. 

  • Per últim, presenta un altre esport alternatiu que penses que es podria treballar a Primària i que no siga el datchball, el colpbol o l’esport triat a la teua Unitat Didàctica? (nom, regles bàsiques, material, espai i aplicació didàctica).

KIN BALL

Es un esport que es juga entre 3 equips de 4 jugadors sobre el terreny de joc.

L’objectiu es tirar el baló per a que un dels altres equips, el color del equip al que anirà el llançament ha de indicar-se abans de llançar-lo i l’equip ha de impedir que la pilota toque terra amb qualsevol part del cos i preparar el seu llançament.

Guanyarà l’equip que arribe a marcar 13 punts o qui tinga més punts al finalitzar el temps de joc.

Si un equip fa una falta, els altres dos equips reben un punt a favor, així tots el participants han de estar atents al joc. A més, tots els jugador han de participar en el llançament i la defensa.

Duració: està format per 3 períodes de 7 minuts i es permet un descans entre cada període.

Regles bàsiques:

  1. Participen 3 equips en el mateix camp.
  2. Els equips han de ser mixtes.
  3. Cada equip porta un peto de color diferent.
  4. Els jugadors de cada equip canvien, únicament poden eixir a jugar 4 per equip però el equip està format per 8 persones.
  5. El baló oficial ha de tindre més de 1.20 m. de diàmetre i pesar menys de 1kg però a l’escola pot usar-se un baló de pilates.

Materials:

- Baló de Kin Ball o de pilates

- Petos de 3 colors.

EspaiEs desenvolupa en la pista del gimnàs.

Aplicació didàctica:

Es un esport en el que es fomenta el treball en equip, eliminant l’individualisme en l’esport, es fomenta la interacció y la cooperació entre els membres de cada equip.


Comentarios

  1. Buenas tardes Ana, he leído toda la información que nos proporcionas sobre el Kill ball y me ha parecido un deporte muy interesante para practicarlo con alumnos y alumnas de primaria. Es una entrada muy completa ya que añades citas y el contenido es muy visual. La nota sería de un 9,5.

    ResponderEliminar
  2. Hola Ana,
    Me parece muy interesante esta entrada, tal vez yo hubiera evitado poner las preguntas y lo hubiera formulado todo como una reflexión pero eso ya es a gusto personal. Además podrías haber introducido alguna imagen más del Datchball por ejemplo,

    Por lo que respecta al KinBall me parece muy interesante ya que es un deporte que desconocía totalmente por lo que he agradecido mucho el apoyo audiovisual del final.

    Por último, estoy muy de acuerdo contigo, estos deportes son un descubrimientos como futuro maestro ya que considero que integran muy bien al alumnado y aumenta la motivación de alguna minoría de la clase. Aunque desde mi opinión no debemos apartar los deportes tradicionales, tal vez tengamos un reto en reeducar a nuestro alumnado algún tipo de conductas negativas que suelen adquirir del exceso de fanatismo con el que las vivencias . Por todo esto mi nota es un 9,5.

    ResponderEliminar
  3. Hola Ana, me parece que has argumentado muy bien y con mucho criterio la primera pregunta de la reflexión. Es cierto que los deportes alternativos son muy educativos e inclusivos, seguramente puedan serlo incluso más que los tradicionales, pero el hecho de que los trates por igual y tengas en cuenta que los tradicionales también tienen sus valores y sus aspectos positivos me ha parecido un acierto, ya que últimamente tendemos a dejar de lado y criticar lo tradicional y deberíamos quedarnos con lo bueno y cambiar sus aspectos menos negativos. En cuanto a la propuesta de King Ball me parece un juego que no había oído nunca e interesante, una buena propuesta debido a que creo que motivaría muchísimo al alumnado. Además, la redacción vuelve a estar muy bien y añades un vídeo como recurso. Para mí la nota de esta entrada es de 9,5.

    ResponderEliminar
  4. Hola Ana,

    Com has fet en les anteriors entrades, ha redactat aquesta seguint les qüestions plantejades pel professorat, contestant-les una a una amb aquesta estructura.

    Crec que el contingut és correcte i està bé explicat, aportant l'esport del kin-ball (que després elegiràs com a propi per desenvolupar) i posant un vídeo complementari com a recurs audiovisual.

    9/10

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Entrada 3: el meu esport alternatiu

Tasca 1: Tradició o modernitat?