Entrada 1: L'esgrima a l'escola

A partir de la pràctica vivenciada aquesta vesprada en el gimnàs (esports individuals: l’esgrima) reflexiona sobre aquest contingut:

  • Què t’ha paregut aquesta pràctica? Coneixies l’esgrima? La incluiries en la teua programació d’EF?
La pràctica em va parèixer molt completa, vàrem conèixer l’esgrima (normes, com es juga, postura...) de forma progressiva. El començament de la sessió va ser des de 0 ja que encara no tenia massa a ver amb la esgrima i, poc a poc, a mesura que fèiem més activitats anàvem donant-li un sentit al que fèiem. Les activitats estaven enfocades a treballar primer l’atac i de manera progressiva anàvem ampliant el aprenentatge incorporant normes, moviments i regles bàsiques de la esgrima.
Coneixia la esgrima com a esport, es a dir, havia escoltat alguna vegada el nom i poc més. No tenia consciencia de com es jugava ni del seu origen i molt menys de que es podia treballar a l’escola. El fet de que l’esgrima es amb espases em feia no associar-lo a la escola per la seua perillositat.
Es cert que després de la sessió he aprés moltíssimes coses i m’he donat compte de que no tenia ni idea i de que estava molt equivocada. L’esgrima es un esport tant apte com qualsevol altre per a treballar a educació física.
A més, l’esgrima té molts beneficis, com l’esport individual ja que no es necessita treballar amb contacte, es molt divertit i diferent als esports als que estan habituats els alumnes com el futbol, Basket, etc.
Inclouria en la meua programació l’esgrima ja que crec que es un esport molt divertit, diferent a la resta i un bon esport per a l’actualitat ja que no necessita contacte directe amb la resta de companys.
  • Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaria justificada la seua aplicació? Raona la teua resposta.
La esgrima podria treballar-se dins del bloc 2: habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural. La seua aplicació seria justificada en 5º i 6º de primària ja que en aquest curs apareixen els jocs i activitats d’oposició-cooperació.
Per exemple podria justificar-se amb aquest criteri d’avaluació:
-          BL 2.1 Adaptar les habilitats motrius a jocs i activitats fisicoesportives d’oposició, de cooperació, de cooperació-oposició, etc.) per mitjà de l’execució coordinada del moviment adaptant-se a entorns desconeguts amb un grau mínim d’incertesa. 
  • Amb quins altres materials es podria treballar l’esgrima a l’escola? Si fora autoconstruit explica com ho faries (passos a seguir per a a seua elaboració).
Por exemple podria realitzar-se la espasa usant algun tub de plàstic per simular la fulla, un tros de goma espuma per col·locar-lo en la punta i al mànec de la espasa i una botella gran (de lleixiu, aigua, suavitzant o similar) per a fer la cassoleta de l’espasa.
Els passos serien els següents:
  1. Agafaríem un tros de tub de plàstic i cobriríem els dos extrems amb goma espuma, cobrint un d’ells amb més quantitat. Per a sostindre-ho agafaríem cinta d’embalar.
  2. Una vegada el tub estiga bé cobert amb la goma espuma passaríem a retallar la boca d’una botella.
  3. Agafaríem la boca de la botella i la ficaríem dins del tros de tub que tinguera més goma espuma i la pegaríem amb cinta americana o cinta d’embalar.
  4. Finalment per a assegurar-nos que tot estiga segur precintarem tota la boca de la botella per dins per a evitar tallar-se.
Per a protegir els ulls crec que la millor idea es agafar unes ulleres de protecció com les que vam usar a classe.
  •     Proposa 3 variants a la pràctica vivenciada avui: un joc d’animació, un joc de part principal i un joc de tornada a la calma (especifica el curs de Primària al que aniria dirigit)
Aquesta proposta aniría dirigit a 5º de primària
Joc animació:
Dividir als alumnes per parelles i donar-li un mocador a cada alumne i la seua funció serà intentar llevar-li el mocador al seu company abans que li lleven el seu. El primer que agafe el mocador guanyarà. Per introduir l’esgrima hauran de ficar els braços semi estesos i assoles podran estirar un per a agafar el mocador.
Activitat principal:
Es repartiria a cada alumne les seues espases i les ulleres de protecció i se li explicaria com fer la posició de guàrdia, es practicaria per parelles, una vegada ja sapigueren com s’ha de fer la guardia els alumnes hauran de fer carrera continua per tota la pista i quan la mestra toque a un alumne significarà que aquest haurà de cridar “en guàrdia”  i la resta ha de parar i ficar-se tots en la posició. Aquest alumne serà l’encarregat de fixar-se en que la resta faça bé la postura.
Per últim, tota la classe haurà de desplaçar-se per la pista en guàrdia sobre les línies de la pista, un alumne pillarà i a mesura que pillen a un, este passarà a pillar també, el joc acabarà quan tots pillen.
Joc tornada a la calma:
Es dividirà la classe per parelles  i li donarem a cada parella una corda, hauran de desplaçar-se per la pista sense encreuar les cames i hauran de mantindre la corda tensa. Cada vegada anirà un company davant i farà el recorregut.


Comentarios

  1. Hola Ana,

    En primer lugar, te comentaría igual que a algún compañero tuyo que me da mucha envidia que hayáis podido vivenciarla, a mi me hubiera encantado. Me gusta ver como rompes la relación entre este deporte y la agresividad y sí que la recomiendas para impartirla en la Educación Primaria ya que es el primer prejuicio que a todos nos viene a la cabeza. En segundo y último lugar, tomo nota sobre tu propuesta didáctica ya que al no tener nociones didácticas sobre dicho deporte me parece que me puede servir de punto de partida para después ampliarlas en un futuro como docente.

    Por último, veo una redacción clara y bien hecha, con las ideas bien ordenadas, se observa trabajo detrás de ella, creo que hubiera sido interesante la introducción de la sesión en formato tabla para hacerla más atractiva o algún vídeo para la gente que pudiera desconocer dicho deporte. Por todo esto mi nota es un 9,5.

    ResponderEliminar
  2. Hola Ana, me parece muy curioso e interesante que comentes que no tenías apenas ni idea del esgrima y que no lo conocías y a la vez la sesión programada sobre este deporte iba encaminada desde actividades que no tenían nada que ver y poco a poco acababais jugando al esgrima. Es curioso y me parece muy inteligente que, cuando tú propones una serie de actividades, haces también una progresión. Me ha parecido un buen acierto optar por ello, ya que este tipo de deportes, que por lo que nos comentas son muy educativos e interesantes para llevar al aula, apenas trabajados en la sociedad hoy en día es importante introducirlos de 0 y poco a poco para que el alumnado vaya conociéndolos, adaptándose y que les resulte más accesibles y motivadores. Además me llama mucho la atención la facilidad con que nos explicas cómo preparar el material para el aula. He de añadir que la redacción vuelve a estar ordenada, clara, limpia y sin faltas de ortografía. Si que es cierto que en cuanto a recursos sería interesante ver algo nuevo, como por ejemplo algún vídeo, hipervínculo o cualquier material relacionado con la reflexión. Pienso que la nota de esta entrada puede ser un 9.

    ResponderEliminar
  3. Hola Ana,

    La redacció i desenvolupament d'aquesta entrada em pareix magnífica, aportant informació i opinió de forma concisa i reflexiva com el bloc de continguts on es podria treballar, material de casa per a dur l'esgrima a l'escola, etc.

    Per altra banda com a punt negatiu, la sessió, encara que correcta, em pareix poc profunditzada i haguera estat bé reproduir-la en una fulla de sessió.

    9/10

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

Entrada 3: el meu esport alternatiu

Entrada 2: Esports col·lectius alternatius

Tasca 1: Tradició o modernitat?